Ashtanga Yoga :

“Yoga is 99% praktijk en 1% kennis”, volgens goeroe Pattabhi Jois, de grondlegger van de dynamische Ashtanga stijl. Zijn motto was: “Oefen en alles zal naar je toe komen”. Hij overleed in 2009, maar Ashtanga yoga blijft een van de populairste yogastromingen in yogaland. Het is een dynamische yoga, met in elkaar overvloeiende houdingen, die je hartslag verhoogd en waar je bezweet, soepel en verkwikt uit komt.
De ‘Primary Series’ bestaat uit veertig houdingen die je in een vastgelegde volgorde oefent. Je doet de houdingen op het ritme van je adem. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de “ujjayi ademhaling” ,een speciale ademhalingstechniek om van binnenuit warm te worden. De bewegingen worden zo aan elkaar verbonden dat er een flow ontstaat, ook Vinyasa genoemd. Doordat je elke keer dezelfde serie doet, krijgen de fysieke oefeningen een meditatief karakter. De verdieping zit hem dus in de herhaling, waardoor je steeds beter weet hoe je een houding hoort te doen.
Ashtanga yoga is meest geschikt voor sportieve types, die snel in vorm willen komen, en iedereen die van zweten houdt, en degenen die houden van routine en structuur. Ook mensen van het srijdlustige A type worden vaak aangetrokken door Ashtanga. Probeer niet vanuit je ego te oefenen en houd je eigen tempo aan. Ga niet tijdens de les de meer ervaren yogi’s proberen volgen, zij doen ongelooflijke ingewikkelde knoop-houdingen waar je kracht en ervaring voor nodig hebt. Niet rennen voor dat je kan lopen in dit systeem!


Categories: Geen categorie